Välipalapatukat

Nämä välipalapatukat eivät sisällä lisättyä sokeria, mutta hiilihydraattia, rasvaa ja proteiinia luonnollisessa muodossa. Ne auttavat esimerkiksi koululaisia pärjäämään pitkän aamupäivän tai iltapäivällä harrastuksiin. Omat lukiolaiseni syövät useimpina aamuina aamiaisen seitsemän aikaan, jonka jälkeen he saavat lounasta vasta klo 12.20 jälkeen. Silloin tarvitaan hyvä välipala myös aamupäivällä.

välipalapatukat

Patukat pysyvät hyvänä myös huoneenlämmössä joten ne on helppo ottaa mukaan laukkuun.

Tarvitset 10-12 patukan tekemiseen:

  • 3 dl kaurahiutaleita
  • 8 taatelia (tai viikunoita, tai vastaava määrä rusinoita)
  • 1/2 dl vettä
  • 1 dl kaakaovoita
  • 1 rkl kookosöljyä
  • Pari rkl marjajauhetta ja/tai siemeniä
  • n. 20 pekaanipähkinää tai vastaava määrä muita pähkinöitä
  • ripaus hyvää suolaa

Tee näin:

Liota taatelit tai muut kuivahedelmät vedessä. Mitä kauemmin, sitä paremmin mutta varttikin riittää.

Sulata kaakaovoi ja kookosöljy vesihauteessa miedolla lämmöllä ja anna jäähtyä hetki.

Aja kaurahiutaleet, taatelit, marjajauheet, siemenet ja pähkinät yleiskoneessa kunnes taatelit ja pähkinät ovat rikkoutuneet. Lisää liotusvesi ja kaakaovoi-kookosöljyseos ja aja muutama sekunti jotta rasva sekoittuu taikinaan.

Muodosta taikinasta litteä neliö ja laita jääkaappiin. Kun laatta on kovettunut (kestää ehkä puolisen tuntia) leikkaa patukoiksi. Säilytä jääkaapissa.

Variaatiot:

– lisää 4 rkl raakakaakaojauhetta
– lisää kokonaisia rusinoita
– käytä taatelien sijaan kuivattuja aprikooseja tai luumuja
– lisää 2 tl ceyloninkanelia
– lisää 2 rkl kookoshiutaleita
– lisää kourallinen kokonaisia manteleita
– lisää raastettua sitruunan kuorta ja spirulinaa
– lisää lakritsanjauhetta
– käytä mielikuvitusta!

Välipalapatukat

One thought on “Välipalapatukat

  • 18/01/2016 at 13:53
    Permalink

    Maistuvat erittäin hyvälle 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *