Mustikka, mansikka ja vadelma ja niiden terveysvaikutukset

Mustikka, mansikka ja vadelma ja niiden terveysvaikutukset

Suomalaiset marjat ovat parhaimpia superfoodeja. Mutta miksi ne ovat niin terveellisiä? Tässä kirjoituksessa esitellään mustikka, mansikka ja vadelma sekä niiden terveysvaikutukset. Mustikka Mustikat ovat hyödyllisiä monella tavalla. Mustikoissa on runsaasti antioksidantteja. Antioksidantti on ryhmänimike valtavalle joukolle aineita, jotka auttavat neutralisoimaan vapaita

Kanalan kalkkimaalaus

Kanalan kalkkimaalaus

Nyt kun kanamme ovat asuneet kanalassamme jo vuoden, teimme muutaman parannuksen sekä samalla kalkkimaalauksen. Olisimme maalanneet kanalan jo viime vuonna, mutta saimme käsiimme sopivan määrän sammutettua kalkkia vasta tänä vuonna, koska paikallisessa rautakaupassa sitä ei ollut. Olenkin kertonut aikaisemmin varsinaisesta

Pika-raparperi-chia -hillo

Pika-raparperi-chia -hillo

Raparperista voit tehdä pikahilloa chiasiementen avulla. Pika-raparperi-chia -hillo ei sisällä valkoista sokeria eikä lisäaineita. Voit käyttää hilloa esimerkiksi lettujen täytteenä tai miksei puuron tai jogurtin päällä. Tarvitset: 1 l raparperia noin 1 dl vettä intiaanisokeria, vaahterasiirappia tai muuta makeutusta 0,5-1

Suklaakuorrutettu marjainen pikajäätelö

Suklaakuorrutettu marjainen pikajäätelö

Tämä on aito, lisäaineeton suklaakuorrutettu marjainen pikajäätelö, johon et tarvitse jäätelökonetta. Monitoimikone riittää! Resepti on myös munaton. Kuorrutus on raakasuklaasta. Jäätelö sisältää kuohukermaa tai kookoskermaa. Jos valitset kookoskerman, resepti on myös vegaaninen ja täysin raaka. Jos valitset pienimmät määrät makeutusta, jäätelöä voidaan

Saronki – helpoin kesävaate ja kuinka se sidotaan

Saronki – helpoin kesävaate ja kuinka se sidotaan

Saronki, tai sarong, on suorakaidemuotoisesta kankaan palasta koostuva vaatekappale, jota käytetään ainakin joissain Oceanian saarissa. Se voidaan sitoa tai solmia eri tavalla. Miehet käyttävät usein myös saronkia, jolloin se kiedotaan tavallisesti lantion ympärille hameeksi. Naiset voivat solmia sarongin hameeksi tai mekoksi.

Uudet perunat vhh-tapaan: matjessillin ja kananmunan kera

Uudet perunat vhh-tapaan: matjessillin ja kananmunan kera

Uudet perunat matjessillin ja kananmunan kera taipuu myös vhh-ruokavalioon, eli vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Yhdessä annoksessa on perunasta huolimatta vain 9 % energiasta hiilihydraattia, noin 17 grammaa. Eli ihan tiukkaan vhh-ruokavalioon tämä ruoka ei ehkä sovi, mutta se voi silti olla monelle

No-poo – elämä ilman shampoota

No-poo – elämä ilman shampoota

Koska ajattelen terveyttä kokonaisvaltaisesti, en aina kirjoita ruoasta. Tänään aiheeni on hiusten hoito ja no-poo – ilman shampoota. Shampoot sisältävät usein kemikaaleja, kuten parabeeneja ja ftalaatteja, jotka ovat haitallisia keholle. Jo vuonna 2008 Noora Shingler kirjoitti niistä blogissaan, ja nykyään

Nyhtökauralla täytetyt salaattinyytit

Nyhtökauralla täytetyt salaattinyytit

Nyhtökauraa voi käyttää sekä lämmitettynä että suoraan paketista. Se on valmiiksi suolattuakin. Tässä mieheni tekemät nyhtökauralla täytetyt salaattinyytit. Ovat muuten herkkua! Mielestäni nyhtökaura vaatii rasvaa kaverikseen, jotta siitä tulee paremman makuista. Tässä on käytetty rasvanlähteinä avokadoa ja oliiviöljyä. Nyhtökaura on